Kirjeldus
Reisijuht Katrin Pärnpuu
Meid eestlasi seob taanlastega palju. Meil on tulnud elada taanlaste võimu all, samas oleme legendi järgi kinkinud neile nende rahvuslipu.
Taanimaal on midagi igaühe jaoks. Ajaloohuvilistele on põnevad nii viikingite pärand kui ka aristokraatlikud lossid. Rahvustoitude nautlejad saavad proovida Taanile omaseid eri katetega võileibu. Taani rahvustoit peaks meile olema aga igati kodune. Aegu tagasi valiti selleks just praetud sealiha keedukartuli ja petersellikastmega. Peenemate maitsete otsijaid suudavad Taani restoranipidajad samuti üllatada. Üle maailma on tuntud samuti Taani disain ja arhitektuur. Loodusearmastajale on võimalusi nii matkaradade kui ka lugematute rattateede näol.
Valdavalt küll lauge maa, kuid ringi sõites hakkab ometi mõnelgi pool silma meie Lõuna–Eestit meenutavat künklikku maastikku. Kõrgeim looduslik punkt ulatub siiski vaid 170 meetrit üle merepinna. Vaade on valdavalt avar, sest metsaga on kaetud vaid mõniteist protsenti territooriumist. Siin on kõrgeid kaldaid, merd ja ookeani ning liivaseid randu.
Kui sind paelub avarus, ilus loodus, sa ei pelga turnimist liivaluidete otsas ega lühikesi matkaid, naudid väikseid linnu ja tahad teada, mida tähendab Taani sünnitunnistus, siis on siin kindlasti midagi sinu jaoks.
Lend : 16:40 – 17:20 Tallinn – Kopenhaagen Air Baltic BT 811
NB! Lendude ajad võivad muutuda! Kõik lennuajad on kohaliku aja järgi.
Pagasinfo: üks ära antav kohver kaaluga kuni 23 kg, käsipagas kuni 8 kg.
AJAKAVA
1.päev. Koguneme Tallinna lennujaamas Väljuvatee lendude infotabloo all kell 15.00 Otselend Tallinn – Kopenhaagen. Meie buss ootab teid Kopenhaageni lennujaamas. Põgus ekskursioon bussiga ja jalgsi. Majutume hotelli Cabinn Copenhagen***
2. Päev. Pärast hommikusööki asume teele. Veidi vähem kui kaks tundi Kopenhaagenist lõuna pool asub üks Taani suurimaid looduslikke imesid, Møns Klint. Møni saare rannikul looklevad mitmeid kilomeetreid, kohati kuni 140 meetrit kõrged ja ligi 70 miljonit aastat vanad kriidikaljud, mis aeglaselt ja õrnalt merre murenevad, muutes rannalähedase vee imeliselt selgeks ja kutsuvaks. Vaba aeg jalutamaks matkarajal ja laskumaks ligi 500 astet alla rannale, et nautida vaateid kaljudele veepiirilt.
Enne veel, kui jõuame kriidikaljude juurde, püüab meie pilku üle metsa kõrguv vaatetorn, Skovtårnet (Metsatorn). Teeme ka seal peatuse, jalutame metsamatkarajal ja ronime omapärase vaatetorni tippu. Hüberpoloidi kujuga, 45 m kõrgune torn on võitnud mitmeid auhindu ning ajakiri Time nimetas ta avamisaastal 100 koha hulka, mida maailmas kindlasti külastada. Sobib kõigile, kuna pole treppe.
Meie järgmine peatuspaik on Fyni saarel asuv Egeskovi loss, mille ajalugu algab 15. sajandil. 16. sajandi jooksul ehitati see tänaseni näha olevaks saarelossiks. See on üks paremini säilinud renessansiaegseid losse Taanis ja isegi Põhja–Euroopas. Aastate jooksul on Egeskov kuulunud Taani ajaloo silmapaistvamatele aadlisuguvõsadele. Alates 1784 on loss olnud Bille perekonna valduses.
Losse ümbritsevakauni lossipargi kujundas Niels Krag noorem, kes elas Egeskovis 18. sajandil. Lossipargi kujundamisel on olnud inspiratsiooniks mitmed, sh Prantsusmaa kuulsad lossiaiad.
Pärast peatust Egeskovi lossis võtame suuna Koldingisse, mida kirjalikult on mainitud esmakordselt 1231. Linn asus siis Taani välispiirialal ja oli seetõttu strateegiliselt tähtis. Ajas kasvas ja arenes elavaks kaubandus– ja käsitöölinnaks, mis iseloomustab seda tänaseni. Ööbime hotellis Kolding Comwell ****
3. päev. Pärast hommikusööki sõidame Jellingisse vaatama paika, kus asuvad kõrvuti paganlikud ja kristlikud mälestusmärgid. Just siia püstitas Harald Sinihammas kuulsad Jellingi ruunikivid, mis kuuluvad UNESCO maailmapärandi nimistusse. Ühte neist kutsutakse sageli ka Taani sünnitunnistuseks. Just siin Jellingis saab kinnitust sellele, et üleminek paganausult ristiusule oli Taanimaal võrdlemisi rahumeelne protsess. Jellingisse rajatud hauamonumendid on sellele omamoodi kinnituseks.
Pärast peatust Jellingis on meie sihiks nii Taani kui ka maailma üks kunagisi suurimaid paevikivikaevandusi, kus maa–aluseid tunneleid on ligi 60 km. Teeme peatuse ja igaüks saab omas tempos külastada muuseumi ja uudistada kaevandustunneleid ning ümbritsevat loodust (Mønsted Kalkgruber asub ühel Taani Natura 2000 alast).
Enne öömajale jäämist sõidame sinna, kus Põhjameri tabab tuulistel ilmadel täie jõuga rannikut, kus liivatormid on möllanud sajandeid, kus avarused on suuremad ja loodus metsikum. Just seal asub Taani esimene rahvuspark – Thy Rahvuspark, mille maastiku on loonud ja kujundanud karmid elemendid – meri, tuul, liiv ja sool. Merele kõige lähemal asuvad liivaluited. Nende taga on maastik paraboolluidete, luitenõgude ja enam kui 200 luitejärvekesega. Valime vastavalt ilmale, aja– ja jõuvarudele maastikuga tutvumiseks matkaraja. Ööbime hotellis
4. päev Pärast hommikusööki asume teele ja lähme vaatama Rubjerg Knude „põgenevat” tuletorni. Siin käib omamoodi dramaatiline võitlus mere ja liiva vahel. Rubjerg Knude ja tuletorn on üks Põhja–Jüütimaa peamisi vaatamisväärsusi. Tuletorni tipust avaneb imeline vaade Põhjamerele. Kõik ei ole aga alati nii ilus olnud. Taltsutamatu loodus ja sügistormid sundisid tuletorni nihutama, et hoida seda merre langemast. Kohalikud kanged mehed võtsid mõned aastad tagasi selle töö ette. Jalutame düünile ja tuletorni juurde.
Jätkame liikumist Jüütimaa põhjaosas. See on maa, mida söövad liiv ja meri. Vesi ja lained, tuul ja liikuvad liivad ühelt poolt ohustavad maad, kuid samal ajal loovad imelisi maastikke. Jüütimaal on olemas nii ilusad rannad kui ka suurepärased surfipaigad.
Meie järgmine peatus on Råbjerg Mile (suurim liikuv liivadüün nii Taanis kui ka Euroopas). Råbjerg Mile’i dokumenteeritud ajalugu algab juba 300 aastat tagasi. Liikuvad liivad olid Taanit vaevanud juba sajandeid. Need hävitasid põllumaad, matsid hooneid ja sundisid külasid maha jätma. „Karta on, et kogu Põhja–Jüütimaa kattub liivaga,” kirjutas Aalborgi linnaametnik juba 1726.
Pärast liivadüüni ootab meid Taani põhjapoolseim punkt Grenen. Siin kohtuvad Kattegat (Taani ja Rootsi vahelised veed) ja Skagerraki väin (osa Põhjamerest). Kuigi tavaliselt valdab kõiki siin kihk ujuma minna, siis peab meeles pidama, et kahe massiivse veekogu kokkupuutekohas on võimsate ja ettearvamatute hoovuste tõttu ujumine võrdlemisi ohtlik. Samas on see üks väheseid kohti maailmas, kus seistes on üks jalg ühes ja teine jalg teises meres.
Jalutame ka liivamattunud kiriku juurde. Püha Laurentiuse kirik, millel olevat vanust mitusada aastat, võitles aastakümneid liivaga, mis järjekindlalt mattis enda alla nii kiriku juurde viiva tee kui ka surnuaia. Lõpuks andsid inimesed alla, kirik suleti. Praegu on rohtunud düünide vahel näha vaid valge kirikutorn.
Meie tänane ööbimiskoht asub Aarhusis. Linnas, mille kohta öeldakse, et tal on vana süda, aga noor hing. Taani suuruselt teine linn on ülikoolilinn, arhitektuuri ja kunstilinn. Majutume. Õhtune aeg omal käel jalutamiseks. Ööbime hotellis Wakeup Aarhus. ****
5. päev. Pärast hommikusööki sõidame Ebeltofti. Seda Mols Bjerge Rahvuspargi serva jäävat linna peetakse üheks armsamaks Taani linnaks. Linna nimi on seotud õuntega ning õunapuu oli juba vanimal linna pitsatil. See on üks paremini säilinud keskaegseid linnu kogu Taanimaal. Kitsad ja looklevad munakivisillutisega tänavad, imearmsad värvilised vanad majad ning tokkroosid – see kõik teeb Ebeltofti vanalinna kõigi lemmikuks. Abiellujate lemmik on vana Raekoda, kus igal aastal saadetakse ellu sadu ja sadu noorpaare. Lisaks jalutamisele saavad soovijad tutvuda ka fregatt Jyllandiga, mis on üks pikimaid ja märkimisväärsemaid ajaloolisi puitlaevu maailmas. See oli Taani mereväe esimene ja viimane sõjalaev sisseehitatud auruajamiga mootori ja purjedega – oma aja tipptasemel hübriid. Osalenud nt Helgolandi merelahingus, oli fregatt 19. saj Taani krooni käsutuses, eilates nii Islandile kui ka Peterburi. Hävimisohust pääses laev tänu tulihingelistele inimestele, osavatele käsitöölistele ja loodud sihtasutusele ning asub nüüd Ebeltofti kuivdokis ja on leidnud uue hingamise muuseumina. Enne sõitu tagasi Taani suurimale saarele Sjællandile, teeme veel ühe väikese jalasirutusmatka Kalø poolsaarel mööda Taani pikimat ja paremini säilinud keskaegset teed Kalø lossivaremeteni. Kuningas Erik Menved lasi Kalø lossi ehitada 14. saj alul. Ka meile eestlastele on Erik Menved tuttav. 17. juunil 1297 kirjutas Erik VI Menved alla dokumendile, millega keelati metsaraie Tallinna–lähedastel saartel: Naissaarel, Aegnal ja Paljassaarel. Keelu mõte oli hoida saarte metsi kui meremärke. Kaudselt aitas see kaasa ka loodushoiule Eestis.
Laev Sjællandile. Seejärel jätkame teekonda Kopenhaagenisse. Majutume hotelli Cabinn Copenhagen ***
Õhtune Kopenhaagen.
6.päev. Hommikusöök hotellis. Alustame sõitu Stockholmi suunas. Ületame Öresundi silla ja läbime merealuse tunneli. Teel mõned peatused. Õhtul kell 20.00 Laev Stockholm – Turu (Viking Glory) Laevas B-4 kajutid.
7. päev. Kell 07.35 saabume Turusse.Sõidame Helsingisse, kell 13.30 laev Helsingi – Tallinn (Tallink Megastar). Reis on läbi.
Hind: 1150.- €
Hind sisaldab:
-
Lendu Tallinn – Kopenhagen, lennujaamamakse
- Bussituuri mööda Taanimaad
- Öresundi ja Storebeldi ületust
- Eestikeelseid ekskursioone.
-
Majutust koos hommikusöögiga hotellis***- ****
-
Tagasiteel Laevapiletid Stockholm-Turu, Helsingi-Tallinn
-
Tasulised sissepääsud: Paekivikaevandus; Egeskovi loss; Metsatorn; Jellingi giidituur.
Lisatasu eest:
- Kindlustus
- Ühekohaline tuba hotellis: 240.- EUR
- Õhtusöök Stockholm-Turu laevas: täiskasvanu 39.- EUR; 12-17 a. 15.- EUR; 6-11 a. 13.- EUR
- Hommikusöök Stockholm-Turu laevas: täiskasvanu 18.- EUR; 12-17 a. 8.- EUR; 6-11 a. 6.- EUR
- Lõunasöök Helsingi-Tallinn laevas: täiskasvanu 30.50 EUR; 12-17 a. 16.- EUR; 6-11 a. 13.- EUR; 2-5 a. 5.- EUR
- Aknaga kajut 4-in 15.- EUR/in
- Aknaga kajut 2-in 45.- EUR/in
- Aknata kajut 2-in 15- EUR/in
Tervisekindlustus (100 000.- EUR kattega)
- 0-6 a. 12,08 €
- 7-18 a. 3,65 €
- 19-29 a. 3,98 €
- 30-69 a. 3,97 €
- 70-79 a. 7,16 €
- 80 a. ja vanemad 7,16 €
Tervise- ja reisitõrkekindlustus (100 000.- EUR ja 850.- EUR kattega)
- 0-6 a. 68,02 €
- 7-18 a. 30,36 €
- 19-29 a. 27,82 €
- 30-69 a. 33,53 €
- 70-79 a. 61,52 €
- 80 a. ja vanemad 93,52 €